catrin grönvall - grafisk formgivare - reklambyrå Dalarna | Trender inom grafisk form 2015
Jag är en grafisk formgivare med 10 år på reklambyråer. Idag driver jag eget och fokuserar på att ta fram effektiv kommunikation i print och på webben.
grafisk formgivare, reklam, hemsida, marknadsföring, bildretusch, print, reklambyrå.
21682
single,single-post,postid-21682,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-1.8,vertical_menu_enabled,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.5,vc_responsive
 

Trender inom grafisk form 2015

6

Trender inom grafisk form 2015

Med tanke på inlägget jag gjorde igår, där jag listar förbrukade logotyper, tänkte jag nu istället blicka framåt. Vilka logotyper känns fräscha nu i Mars 2015?

Nr. 1) Minimalistiska ord-logotyper. Det har funnits i urminnestider, men känns fortfarande fräscht. Lite nya typsnitt, och simsalabim…

1

Nr. 2) Staplade bokstäver/ord. Syns speciellt mycket i Sverige.

2

Nr. 3) Sköldar och retro-emblem.

3

Nr. 4) Övertoningar och genomskinlighet i lager på lager. Detta har jag sett i ett par år, så snart kanske det känns som något man bör undvika.

4

Nr. 5) Geometriska oregelbundna former.

5

Nr. 6) Minimalistiska subtila budskap. Min favorit! Kanske den svåraste sortens logotyp. Den ska vara så enkel att alla förstår vid första ögonblick, men tar, timmar, dagar, veckor att ta fram.

6

Nr. 7) Handritade typsnitt.

7