catrin grönvall - grafisk formgivare - reklambyrå Dalarna | Trender inom grafisk form 2015
Jag är en grafisk formgivare med 10 år på reklambyråer. Idag driver jag eget och fokuserar på att ta fram effektiv kommunikation i print och på webben.
grafisk formgivare, reklam, hemsida, marknadsföring, bildretusch, print, reklambyrå.
21682
post-template-default,single,single-post,postid-21682,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-1.8,vertical_menu_enabled,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.5,vc_responsive
 

Trender inom grafisk form 2015

Trender inom grafisk form 2015

Med tanke på inlägget jag gjorde igår, där jag listar förbrukade logotyper, tänkte jag nu istället blicka framåt. Vilka logotyper känns fräscha nu i Mars 2015?

Nr. 1) Minimalistiska ord-logotyper. Det har funnits i urminnestider, men känns fortfarande fräscht. Lite nya typsnitt, och simsalabim…

Nr. 2) Staplade bokstäver/ord. Syns speciellt mycket i Sverige.

Nr. 3) Sköldar och retro-emblem.

Nr. 4) Övertoningar och genomskinlighet i lager på lager. Detta har jag sett i ett par år, så snart kanske det känns som något man bör undvika.

Nr. 5) Geometriska oregelbundna former.

Nr. 6) Minimalistiska subtila budskap. Min favorit! Kanske den svåraste sortens logotyp. Den ska vara så enkel att alla förstår vid första ögonblick, men tar, timmar, dagar, veckor att ta fram.

Nr. 7) Handritade typsnitt.